۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

سایت خبری تحلیلی رویداد

سایت خبری تحلیلی رویداد


سالها جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است

Posted: 16 Dec 2009 06:42 PM PST

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: اگر برخی فكر كنند با ارعاب و فضاسازی می‌توانند مسائل را حل نمایند در اشتباهند و اگر هم به صورت ظاهری آن را حل كنند پس از گذشت زمان كوتاهی آن موضوع وسیع‌تر از گذشته مطرح خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس "پارلمان‌نیوز"، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز گذشته در دیدار جمعی از روحانیون و وعاظ كه در آستانه ماه محرم صورت گرفت، تأكید كرد: انقلاب اسلامی با اتكا به نیروی مردم و حمایت آنها از رهبری امام، روحانیت و كمك نیروهای دانشگاهی و بازاریان توانست به پیروزی برسد و تداوم آن در گرو حمایت مردم و حفظ رابطه مناسب آنها با حكومت اسلامی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وضعیت امروز دنیا با گذشته تفاوت كرده است؛ نسل امروز با اتكا به از بین رفتن انحصارهای رسانه‌ای آگاه و مطلع است و در آینده نیز مطلع‌تر خواهد بود و ما نیز باید تلاش كنیم متناسب با زمان مسائل را برای آنها تبیین كنیم.
وی تصریح كرد: باید به گونه‌ای با مردم رفتار شود تا آنها احساس كنند نظام به دنبال احقاق حق آنها و حفظ كرامتشان است.

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: قانون اساسی در فصول مربوط به تبیین حقوق مردم بسیار خوب تدوین شده است و مسئولان باید تلاش كنند تا با اجرای كامل آن؛ اعتماد جامعه را تقویت نمایند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: منافقین از ابتدای انقلاب تلاش می‌كردند هر شخصیت روحانی كه در انحرافات عقیدتی آنها، همراهیشان نمی‌كنند را حذف فیزیكی و شخصیتی نمایند و امروز نیز در پوشش‌های دیگر در حال فعالیت هستند.

وی تأكید كرد: حفظ اصل ولایت فقیه و جایگاه رهبری از ضروریات است و همگان باید در این مسیر حركت كنند. و با شناختی كه از رهبری دارم با تدبیر ایشان به شرط همكاری دیگران مشكلات سیاسی و اقتصادی قابل حل است و باید فعالان عرصه سیاسی كشور به دور از هرگونه تندروی، ایشان را در این مسیر یاری دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از برخی افراد و احزاب و گروههای سیاسی كه با انحصارگرایی و برخورد حذفی مانعی مهم در رسیدن جامعه به حد تعادل هستند تصریح كرد: اگر برخی فكر كنند با ارعاب و فضاسازی می‌توانند مسائل را حل نمایند در اشتباهند و اگر هم به صورت ظاهری آن را حل كنند پس از گذشت زمان كوتاهی آن موضوع وسیع‌ تر از گذشته مطرح خواهد شد.

وی با خطاب قراردادن فعالان عرصه سیاست در كشور به ویژه قشر روحانیت گفت: مردم را زیر پرچم اسلام، متحد نگه داریم و نگذاریم اهداف اصلی انقلاب اسلامی در پس منازعات سیاسی گم شود.
رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: براساس آموزه‌های امام(ره)، حركت در كنار مردم مهمترین عامل پایداری نظام است و همگان باید قدر انقلاب اسلامی را بدانند و با تنگ‌نظری و كوته‌ بینی این فرصت عظیم و تاریخی را زایل نكنند.

وی محرم و واقعه عاشورا را بهترین پایگاه برای شناخت ظالم و حمایت از مظلوم عنوان كرد و گفت: امروز پس از گذشت 1400 سال عمق و اهمیت این واقعه برای همگان روشن شده است.

هاشمی رفسنجانی در جواب جمعی از حضار كه اجازه جواب به اظهارات اهانت آمیز آقایان یزدی و حسینیان و زیارتی (حمید روحانی) را خواستند، گفتند: سالها است كه جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است و ارسال سلام.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: متاسفانه ایشان براثر مشكلات جسمی گاهی دچار عصبانیت می‌شود و عجولانه اعلام نظر می‌كند.

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: افرادی هم هستند كه شهرت خویش را از راه اهانت به دیگران می‌خواهند كه جواب اینگونه افراد هم سكوت است و دعا برای هدایتشان.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رستگاری به نمایندگی از جمعیت حاضر با انتقاد از وضعیت فعلی رواج شایعه و تهمت بر ضد شخصیتهای مؤثر در انقلاب اسلامی و یاران اصلی امام؛ گفت: ثمره صبر، صلابت و اتكا به خداوند تحقق وعده الهی در مورد پیروزی حق برباطل است.
وی با اشاره به واقعه عظیم عاشورا تأكید كرد: حرمت‌شكنی نسبت به امام حسین(ع) و خانواده‌اش مصیبت عظیم واقعه‌ عاشورا بود و تدبیر در این واقعه درس‌های بزرگی به همراه دارد.

مجید انصاری: در روز دیگری که مجوز بگیریم راهپیمایی می کنیم نه روز جمعه

Posted: 16 Dec 2009 04:18 PM PST

عضومجمع روحانیون مبارزگفت:مجمع درخواستی رسمی برای راهیپیمایی مستقل به وزارت کشور داده است و منتظر دریافت مجوز برای برگزاری این تجمع هستیم.
مجیدانصاری در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه با توجه به آنکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از آحاد مردم برای حضور در راهپیمایی روز جمعه دعوت کرده است آیا در این راهپیمایی شرکت می کنید گفت: آن پیشنهاد شواری هماهنگی به جای خود محترم است اما همانطور که گروه های مختلف در چند روز اخیر راهپیمایی کردند ماهم درخواست خود را ارائه کردیم و منتظر اعلام نظر وزارت کشور هستیم.

وی تصریح کرد: در صورت دریافت مجوز زمان آن را اعلام می کنیم.

نامه محسن مخملباف به مصطفی تاجزاده

Posted: 16 Dec 2009 04:00 PM PST

محسن مخملباف
مصطفی عزیز
پیشنهاد ترا برای محاکمه جنتی خواندم و خاطراتی در مورد جنتی برایم زنده شد.
سال 1357 بود.هنوز چند ماه به انقلاب 22 بهمن مانده بود و ما در زندان قصر بودیم.حسین جنتی پسر جنتی هم با ما بود.او پسری مودب، با هوش و مهربان بود. هنوز چشمان معصوم و لبخند همیشگی اش را به یاد دارم. معمولا عصرها از ساعت 4 تا 5 در حیاط کوچک زندان بند (7و8)با هم قدم می زدیم و برای آینده ایران رویا می بافتیم.
یک روز که با حسین جنتی در حال قدم زدن بودم، بلندگوی زندان نام مرا خواند و دوباره به کمیته مشترک که محل شکنجه و بازجویی ها بود بازگردانده شدم. (این زندان اکنون موزه شده است.زندان امروز تو هم روزی موزه خواهد شد)مرا به اتاق بازجویی بردند. وارد اتاق که شدم، نگهبان چشم بند را از چشمم برداشت و روی صندلی نشستم.بازجویم عوض 
شده بود و این بار رسولی، بازجویی که قد کوتاهی داشت، واز خشونت او در بازجویی ها بسیار بد می گفتند روبرویم بود.سمت راست من، درست روبروی میز بازجو، مردی نحیف الجثه و با ریش بلند نشسته بود که دستهایش لرزه گرفته بود و نمی توانست خودکار را در دست بگیرد. رسولی نگاهی به من انداخت و بعد از چند ناسزا و تهدید، برگه های بازجویی 
را جلوی من گذاشت.سوالات روی برگه مربوط بود به فعالیت های سیاسی من در زندان سیاسی و گزارش هایی که از فعالیت های من توسط ماموران مخفی در زندان رسیده بود.
بعد از چند لحظه رسولی با اشاره به مرد نحیف و لرزانی که در حال لرزیدن بی وقفه بود، پرسید:اینو می شناسی؟
به مرد لرزان بهتر نگاه کردم. او را نمی شناختم. گفتم:نمی شناسم.
رسولی گفت:این بابای حسین جنتی است که عصرها باهاش توی حیاط زندان قدم می زنین.
این اولین بار بود که من آقای جنتی را می دیدم. ایشان هنوز آیت اله نبود و اسم و رسمی نداشت.
رسولی به او رکیک ترین فحش ها را داد و گفت:تو که کتک نخورده لرزه گرفتی برای چی روی منبر علیه شاه حرف زدی؟!
و آقای جنتی قسم خورد که علیه شاه اصلا حرف نزده و فقط روضه اباعبدالله خوانده.
رسولی با فحش به او گفت: ما نوارتو رو ضبط کردیم.این دفعه ولت می کنم بری، ولی اگه دفعه دیگه از این گه ها بخوری از ریش آویزونت می کنم.
و آقای جنتی می لرزید و قسم و آیه می خورد که غیر از روضه ابا عبدالله بالای منبر حرفی نزده و نخواهد زد.
مدتی بعد که بازجویی های جدیدم تمام شد، به قصر برگشتم و ماجرا را برای حسین جنتی گفتم و اشک او از کنار لبخند همیشگی اش سرازیر شدوگفت: پدرم را که دیدی، جثه بسیار ضعیفی دارد و طاقت شکنجه ندارد.

سال ها بعد من در حوزه هنری قصه نویس بودم. حوزه هنری که ابتدا توسط هنرمندان جوان به طور مستقل شکل گرفته بود، طبق فرمان خمینی موظف شد زیر مجموعه سازمان تبلیغات باشد. و از آن پس آیت اله جنتی که رئیس سازمان تبلیغات بود، سه شنبه ها برای سرکشی به حوزه هنری می آمد.
دریکی از آن روزها به هنگام ناهاربود که آیت اله جنتی آمد.در حالی که دست پسر بچه کوچکی را گرفته بود .در آن ایام معمولا ناهار هنرمندان حوزه هنری نان و هندوانه بود.او سر سفره نشست، اما لب به غذا نزد و در حالی که ما ناهار می خوردیم، ایشان در باب حرام بودن موسیقی مشغول صحبت شد.من از مدیر وقت حوزه هنری پرسیدم:چونکه نان و 
هندوانه ناهار ماست، آیت اله جنتی غذا میل نمی کنند؟ و مدیر حوزه هنری گفت: ایشان روزه هستند.
گفتم: نه ماه رمضان است که روزه واجب باشد و نه دوشنبه و پنج شنبه که روزه مستحبی بگیرند، امروز سه شنبه است و من تا به حال درباره روزه سه شنبه نشنیده ام.
مدیر حوزه گفت:آقای جنتی نذر کرده بوده که اگر پسرش حسین جنتی که فراری است،و روند انقلاب را قبول ندارد، دستگیر یا اعدام شود،ایشان 40 روز روزه شکر بگیرند.دیروز پسرآیت اله ،حسین جنتی، در اصفهان کشته شد و این روزه آیت اله جنتی برای شکرگذاری اوست. و این پسر کوچک هم نوه اوست. یعنی پسر حسین جنتی.
چشم های پسر حسین شبیه چشم های حسین معصوم بود و درگوشه لبش همان لبخند همیشگی حسین پیدا بود.مدیر حوزه گفت نوه آیت اله هنوز از کشته شدن پدرش خبردارنشده.و قرار نیست به این زودی ها به او بگویند.

مصطفی عزیز!
جنتی در زندان ساواک کتک نخورده و شکنجه نشده لرزه گرفته بود، اما وقتی نوبت به قدرت رسید، دیگر لرزه و لقوه نگرفت. حتی چشمش را بر خون پسرش بست.او در آن روز سه شنبه، بی آن که نشانه ای از تاثر از خودش بروز بدهد، تنها در باب حرام بودن موسیقی در اسلام حرف زد.
من او را مقایسه می کنم با آیت اله منتظری که وقتی فرزندش محمد شهید شد،روبروی دوربین تلویزیون با صداقت تمام گریست. منتظری اگر پسر خودش را دوست نمی داشت، چگونه می توانست زندانیان بی گناه دیگری را که در سال 67 اعدام شدند، دوست داشته باشد و برای اعتراض به ظلمی که بر آن ها شده، دست از رهبری در آینده بردارد.

مصطفی عزیز!
جنتی چشم بستن بر تقلب در انتخابات را از چشم بستن بر خون پسرش و چشم بستن بر ضعف خود در بازجویی های ساواک تمرین کرده است.
کسانی که با من سر آن سفره نان و هندوانه آن روز سه شنبه نشسته بودند همان کسانی بودند که چندی بعد با حکم حضرت آیت اله جنتی به دلیل اعتراض به دور شدن انقلاب از آرمان های اولیه اش از حوزه هنری اخراج شدند.
این گروه 15 نفر بودند. به جز من یکی از آن ها سلمان هراتی بودکه درتصادف ماشین کشته شد. یکی حسن حسینی بود که سال ها خانه نشین شد و دقمرگ شد و یکی قیصر امین پور که این روزها پس از مرگش برای او امامزاده می سازند و در زمان حیاتش با حکم جنتی اخراجش کردند و سالیان دراز مغضوب شد.

مصطفی عزیز!
امروزه نه تنها روح حسین جنتی از دست رفتار پدرش در رنج است، نه تنها قهرمانان در بندی چون تو، از ظلمی که جنتی بر روند دمکراسی ایران کرده است در خشمید، که دیگر خدا از دست او به فریاد آمده است.صدای خشم خدا را از فریاد بندگان خشمگین اش در خیابان های سبز ایران نمی شنوی؟
من اگر جای خدا بودم از آنچه جنتی به نام من انجام داده ست ،خدایی ام را پس می دادم .


مخالفت رئیس مجلس با تعطیلی دانشگاه ها

Posted: 16 Dec 2009 06:15 AM PST

شورای عالی امنیت ملی در جلسه هفته گذشته خود به بحث در خصوص تعطیلی دانشگاهها برای یک ترم تحصیلی پرداخت.
به گزارش تارنمای "جنبش راه سبز" ، جرس، در این جلسه برخی از اعضا به ویژه نزدیکان دولت خواستار تعطیلی دانشگاهها برای یک ترم تحصیلی، به بهانه توهین به تصویر بنیان گذار نظام شدند. اما علی لاریجانی رئیس مجلس با این استدلال که " این اقدام موجب جری تر شدن مخالفین می شود" با این طرح مخالفت کرد.

علی لاریجانی در این جلسه گفت :" اگر ما دانشگاهها را تعطیل کنیم نشان دهنده این موضوع است که توان و اقتدارلازم برای اداره دوتا دانشگاه و مدیریت بحران را نداریم."
رئیس مجلس همچنین افزود:" در شرایطی که با بحران مشروعیت و کارآمدی مواجه هستیم، اگر اقتدارمان هم زیر سئوال برود دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود."
 

انتقاد نمایندگان اقلیت مجلس از شرایط جامعه

Posted: 16 Dec 2009 06:15 AM PST

نطق نصرالله ترابی نماینده شهرکرد و عضو فراکسیون اقلیت مجلس در حمایت از موسوی، خاتمی و هاشمی با هیاهو و جنجال نمایندگان حامی دولت مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نصرالله ترابی نماینده شهرکرد در نطق خود در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و در ادامه با حمایت از هاشمی رفسنجانی، خاتمی و موسوی چهره های سیاسی کشور تاکید کرد: "این حمله به خاتمی، هاشمی و موسوی که خود سابقه انقلاب به شمار می روند به چه معناست؟ برخی می پرسند آیا انقلاب از سابقه خود پشیمان شده است؟"

در این هنگام نمایندگانی که با اظهارات او مخالف بودند فریاد 2- 2 سر دادند. ترابی در بخش دیگری از سخنانش گفت "‌رنگ سبز سیادت موسوی، رنگ ذاتی است" که مجددا جمع زیادی از نمایندگان پس از این اظهارات ترابی با صدایی بلند‌تر و گفتن 2-2 مخالف خود با این سخنان را ابراز کردند.

نماینده شهرکرد ادامه داد‌: "گرگان خوب بدانند در این ایل غریب، گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز، گرچه مردان قبیله همگی کشته شدند، توی گهواره چوبی پسری هست هنوز." این شعر از سروده های زهرا رهنورد است که ترابی گفت آن را خطاب به توهین کنندگان به ساحت امام قرائت کرد.

محمد رضا تابش دبیر فراکسیون اقلیت نیز طی نطق امروز خود در مجلس به سلب اعتماد از مردم با توجه به حوادث پیش آمده اشاره کرد و گفت: "اگر برای جوانان تریبون درست نمی کنید ، آنها را زندانی هم نکنید." این سخنان تابش نیز مجددا فریاد 2-2 جمعی از نمایندگان حامی دولت در مخالفت با وی را به دنبال داشت.

تارنمای "موج سبز آزادی" هک نشده است

Posted: 16 Dec 2009 06:19 AM PST

تارنمای عصر ایران مدعی شد سایت موج سبز از مجموعه سایت های حامی اصلاح طلبان،  میرحسین موسوی و مهدی کروبی که   پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آغاز به کار کرده بود ، هک شده است.  آدرس مستقیم برای دسترسی به موج سبز http://174.129.25.248 می باشد.
به گزارش این تارنما ، به هنگام مراجعه به این سایت صفحه ای مشکی ظاهر می شود که روی آن به انگلیسی نوشته شده است : " این سایت از سوی ارتش سایبری ایران هک شده است " .
زیر این پیام پرچمی سبز با شعار قرمز " یا حسین علیه السلام " به چشم می خورد که زیر آن شعری بدین مضمون نوشته شده است :
اگر فرمان دهد رهبر بتازیم اگر او خواهد از ما سر ببازیم
اگر صبر و قرار از ما بخواهد بشینیم و بسوزیم و بسازیم

موج سبز هک نشده است
این اتفاق اما ناشی از هک شدن سایت موج سبز نیست بلکه از ساعاتی پیش یکی از دامنه های موج سبز آزادی (http://www.mowjcamp.com) به آدرس آی پی جعل شده ارسال شد. 
آی پی اصلی موج سبز آزادی http://174.129.25.248 می باشد که با وارد کردن آن می توانید به اشتباه بودن این خبر پی ببرید.

به گزارش موج سبز، "کودتا گران، پس از دزدی رأی ما ایرانیان، اکنون به دزدی نام دامنه روی آورده اند و با جعل کردن آی پی سعی می کنند وانمود کنند تا "موج سبز آزادی" هک شده است و به خیال خام خود، مردم را از ادامه حرکت مدنی و برحق خود منصرف کنند." 

این تارنمای اطلاع رسانی جنبش سبز می افزاید: "آنان که سابقه ی دزدی و تقلب در رأی مردم دارند، اکنون، به خیال خام خود سعی می کنند با این گونه حرکات کودکانه و سخیف، دسترسی به مجارهای اطلاع رسانی را محدود کنند.
گویی اعتراضات مردم ایران، از یک یا چند سایت اطلاع رسانی ریشه می گیرد و با تهدید و بازداشت فعالان در داخل و حمله به وب سایت های اطلاع رسانی جنبش سبز ایران از حرکت بازخواهد ایستاد."

این تارنما در صفحه اول خود اعلام کرد: "با توجه به جعل دوباره نام دامنه موج سبز آزادی، برای دسترسی به سایت از آدرس مستقیم http://174.129.25.248 استفاده کنید و به دیگران نیز اطلاع دهید."

موسوی: دانشجویان آیینه تمام نمای مطالبات مردم هستند

Posted: 16 Dec 2009 04:15 PM PST

راهی آغاز شده است که پایانی نخواهد داشت و هدف این است که قدم هایی به جلو برداریم و به پیشرفت برسیم. در این مسیر احتیاج به مشارکت همه اقشار مردم، گروه های فکری و گروه های مرجع داریم.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت روز دانشجو همایشی با عنوان "سبزترین فصل سال" را دوشنبه (۲۳ آذر) در تالار شهید چمران دانشکده ی فنی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار رویداد به دلیل مشکلات فنی امکان پخش پیام مهندس میرحسین موسوی میسر نشد. اما این انجمن با یک روز تاخیر متن این پیام را منتشر نمود.

به گزارش رویداد متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله ارحمن الرحیم
من خوشحالم که یک بار دیگر با شما دانشجویان عزیز صحبت می کنم و درودها و سلام های گرمم را به شما می رسانم. این اولین بار نیست که خدمت شما هستم، هر چند دوست داشتم که به جای پیام در میان شما می بودم و ان شاء الله در موقعیت های دیگری این فرصت پیش آید که با هم گفتگو داشته باشیم. 

این گردهمایی و جمع شدن در شرایطی برگزار می شود که کشور شرایط دشواری را پشت سر می گذارد و دانشجویان نقش بسیار عظیمی در گذر از این دشواری ها به دوش دارند و یقین داریم و امیدواریم که بر مبنای آن بشارت حضرت حق که - با هر سختی و دشواری، ‌راحتی و آسانی است - ان شاء الله در آینده این وضعیت دشوار کنونی به خیر و صلاح ملت ما تمام شود؛ با همت همه مردم و با کمک خداوند متعال.

بنده سال گذشته در همین سالن و در برنامه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران صحبت کردم و گفتم که اهمیت انجمن های اسلامی و نقش عظیمی که بر دوش دارند، از دو جهت است: از یک سو در دانشگاه و با دنیای مدرن روبه رو هستند، تجربه های بشری در دسترشان است، در مرزهای دانش به سر می برند و تمام اتفاقات جهانی را رصد می کنند و از این منظر ذهنشان متوجه این تغییرات هست و از تجربه های بشری استفاده می کنند.

از سوی دیگر ایشان با سنتهای عمیق و گسترده و تمدن بزرگی در تماس اند و از این رهگذر هم ذخایر بزرگی برای هدایت هم جامعه دانشگاهی و هم ملت خودشان برمی گیرند. راز قدرت دانشجویان هم در همین دو جنبه بودن آنان است که از سویی به سمت سنت ها حرکت کرده و آنها را طرد نمی کنند و پشتوانه حرکت خود قرار می دهند و از سوی دیگر نگاه به سوی جهان مدرن دارند، آلوده خرافات نمی شوند و می دانند که عظمت کشور و عظمت انسانی ایشان در آن است که با بهره گرفتن از تجارب بشری به مملکت خدمت کنند و کشور را به مراتب بالاتری ارتقا دهند. هر یک از این دو جهت، مسئولیتی را بر دوش دانشجویان می گذارد.

البته مؤلفه دیگری نیز وجود دارد و آن حرکت های دانشجوییست که از ابتدای ایجاد در کشور، نسبت به مسائل مردم و کشورشان حساس بوده اند. تا جایی که یادم می آید جامعه دانشگاهی و انجمن های اسلامی همواره نسبت به مسائل مردم - اعم از اقتصادی و اجتماعی - حساس بوده اند و در این زمینه قویترین ارتباط ها را با مردم داشته اند. دانشجویان از این جهت آیینه تمام نمای اراده و خواست مردم و مطالبات ایشان بوده اند. 

از این نظر توجه به این نکته لازم است که مبادا شرایط خاص کشور و به ویژه مسائل سیاسی، جامعه دانشجویی را از توجه به مسائل معیشتی و روزمره مردم - بالاخص قشر مستضعف جامعه - غافل کند و این طور نشود که دانشجویان از این مسائل بی خبر باشند و به آنها اعتنا نکنند.

همه مسائل جامعه به هم پیوند خورده اند و چنین نیست که راه حل آنها فقط در یکی از رویکردهای سیاسی، اجتماعی یا معیشتی باشد. امروز حوزه های سیاسی، معیشتی و اقتصادی در هم تنیده اند و با هم تداخل می کنند و به جاست که باهم و در کنار هم دیده شوند؛ توجه به این موضوع به همه کسانی که می خواهند سهمی در حل مشکلات کشور داشته باشند، دید می بخشد.

دانشجویان در کشور ما جامعه بزرگی هستند و فراوانی آنها هم بسیار پرمعناست. فرای اینکه دانشجویان - به دلیل برخورداری از بصیرت و دید - از نظر کیفی اهمیتی فوق العاده دارند، خود فراوانی آنها هم نکته بسیار مهمی است. اگر جامعه دانشگاهی، انجمن های اسلامی و تمامی دانشجویان به یک فکر برسند، بر سر مسئله ای اجماع کنند و یا گفتمانی پیدا کنند، این موضوع - بدلیل فراوانی دانشجویان - در سطح ملی بازتابی بسیار گسترده از گذشته خواهد داشت.

زمانی ۷۰-۶۰ هزار دانشجو و دو سه دانشگاه در کشور داشتیم، اما در حال حاضر ده ها دانشگاه دولتی، غیر دولتی و آزاد فعالیت می کنند و همه اینها به هم پیوسته اند. در چنین شرایطی به جاست که یک سری اصول و معیارها جلوی چشم همگان باشد و همواره به آنها توجه شود.

این معیارها با گفتگو و تعاملاتی که دانشجویان در سراسر کشور با هم دارند به دست می آید. جریاناتی که بعد از انتخابات اتفاق افتاد و بدنبال آن جنبش سبز یک سری معیارها و چارچوب هایی را مطرح کرد و به بحث گذاشت. این معیارها محصول تعامل انسان های بیشماری است و همین نقطه قوت آن است.

برای اینکه مسائل کشور راحت تر حل شود، هزینه کمتری پرداخت گردد و اجماع بیشتری هم داشته باشیم، بهتر آن است که حول قانون اساسی اجماع کنیم. بنده می خواهم خدمت شما دانشجویان عزیز عرض کنم که به دلیل حضور مردم و در صحنه و طرح مطالبات به حقشان، امروزه حساسیت ویژه ای نسبت به قانون اساسی بوجود آمده است. 
قانون اساسی متنی است خشک که بسیار کم مورد رجوع مردم عادی است و معمولاً در قوای مقننه، قضاییه و دولت به آن رجوع می کنند؛ اما امروزه می بینیم که تبدیل به متنی شده است که همه مردم، اعم از روشنفکران، جامعه دانشگاهی و مردم عادی به آن رجوع می کنند؛ به جاست که این میل و حساسیت را در جامعه گسترش دهیم.

وقوف مردم از چارچوب هایی که قانون اساسی برای حاکمیت ایشان بر سرنوشت خودشان ارائه می دهد، برای پیروزی این راه و پیشرفت کشور فوق العاده مفید است. به همین دلیل - پرداختن به قانون اساسی - رسالتی است که باید چه در جمع های دانشگاهی و دانشجویی و چه در جمع مردم عادی پیگری شود و به نظر من زمینه آن هم وجود دارد. البته خود دانشجوها توجه به این موضوع دارند.

ملت شاهد است که تلاش هایی برای مقابل هم قرار دادن گروه هایی از مردم در برابر گروه هایی دیگر صورت می گیرد و چه بسا در فضای دانشگاهی نیز چنین باشد. راه و مشی چنین برخوردهایی از طریق مسالمت آمیز و با اقناع و دلسوزی و محبت است و ما اعتقاد نداریم که هر چه در این برخوردها گفته می شود درست است. چه بسا حرف های درستی در جناح های گوناگون وجود داشته باشد. به نظر من می بایست تعاملی در سطح ملی صورت گیرد و همه حرف ها شنیده شود.

خصوصاً کسانی که از روی اعتقاد فکر و عمل می کنند بیشتر در معرض این هستند که طرف گفتگو قرار گیرند و با آنها تعامل صورت گیرد. ما حساب کسانی را که از بیرون دانشگاه می آیند، در دانشگاه آشوب به پا می کنند و کارهایی می کنند که سازگار با شأن علمی دانشگاه نیست، از دانشجویان جدا می کنیم و یقین دارم که در محیط دانشگاهی هم چنین برداشتی وجود دارد.

به هر حال راهی آغاز شده است که پایانی نخواهد داشت و هدف این است که قدم هایی به جلو برداریم و به پیشرفت برسیم. در این مسیر احتیاج به مشارکت همه اقشار مردم، گروه های فکری و گروه های مرجع داریم. خصوصاً دانشجویان و دانشگاه ها در این زمینه فوق العاده مهم اند و مرجع نیرومندی هستند که در سطح جامعه حضور دارند و پراکندگی خانوادگی آنها در سطح ملی به نقش ایشان اهمیتی صدچندان می بخشد.

من یقین دارم که هر پیامی در دانشگاه با قدرت مطرح شود و جا بیفتد و هر گفتمانی که در دانشگاه شکل بگیرد، بلافاصله جامعه را متأثر می کند؛ از قدیم هم چنین بوده است و در شرایط فعلی - به دلیل فراوانی و آگاهی بسیار دانشجویان ما - این تأثیرگذاری بیشتر هم شده است. الان موضوعاتی که از طریق مقالات، نوشته ها، رسانه های مجازی و کتاب های گوناگون انتقال پیدا می کند و در جو دانشگاه اثر می گذارد، بسیار بیشتر از سابق است و اصلاً در تاریخ کشور ما سابقه نداشته است و خود این امید زیادی ایجاد می کند.

قشر دانشجو از اندیشیدن هراسی ندارد. به نظر من کسانی که به مصلحت کشور و ایرانی پیشرفته فکر می کنند، نباید هراس داشته باشند که جوانان - بی هراس - بیندیشند و در فضایی مبتنی بر تعامل و گفتگوراه حل های جدیدی را برای اداره کشور پیش پا بنهند. 
گمان نمی کنم هیچ کشور و هیچ نظامی بدون گردش افکار و اندیشه ها در یک فضای شفاف، امکان پیروزی و پیشرفت داشته باشد. این [آزادی اندیشیدن] یکی از بزرگترین مطالبات ملت ما و دانشجویان است و دانشجویان در این زمینه کار می کنند. دانشجوبان، در طول تاریخ کشور نشان داده اند که حاضر به دادن هزینه اند و ابایی هم از آن ندارند.

همین هم از ایشان انتظار می رود و ملت هم همین انتظار را دارد. به هرحال همانطور که اشاره کردم به صلاح ملت و کشور ماست که تمام مطالبات در چارچوبی مسالمت آمیز و با رویکردی مسالمت آمیز مطرح شوند.

من برای همه شما آرزوی توفیق و پیروزی دارم و امیدوار هستم که شاهد روزی باشیم که اندیشیدن و بیان اندیشه در کشور کم هزینه باشد، فضای آزادی در کشور حاکم باشد و حرف ها گفته شود. ظرفیت هضم جامعه را بالا ببریم، به ملت خود اعتماد کنیم و بگذاریم همه حرف ها زده شود. 
مردم ما، با این پیشینه تاریخی و اعتقادات دینی یقیناً بهترین ها را در این میان انتخاب خواهند کرد. آن جامعه ای پیشرفته نیست که فقط گروهی اندک در میان میدان باشند، نام ملت بر خود بنهند و در مقابل حاشیه فربهی وجود داشته باشد که با عنوان "غیر و دیگری" تعریف شده و سهمی در اندیشیدن و ارائه راه حل در جامعه نداشته باشد.

ما نباید بترسیم که اقوام و افکار مختلف گرداگرد هم و در تعامل با هم راه حل های بهتری برای اداره کشور ارائه دهند. گمان می کنم که مهمترین مرکز برای چنین کاری دانشگاه های علاقه مند به کشور و انقلاب اند. 
یقیناً در این راه، دانشجویان مراقب توطئه ها، فشارها و کسانی که منفعتی در این طرز فکر ندارند، هستند و با هوشیاری خود آن را خنثی می کنند و من یقین دارم که شما این چنین هستید.

ان شاء الله همه شما موفق و پیروز باشید.

خاتمی: اهدای گل پیشكش، دانشجویان زندانی را آزاد كنید

Posted: 16 Dec 2009 05:47 AM PST

در گردهمایی بزرگ دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران به مناسبت روز دانشجو به دلیل فراهم نشدن شرایط حضور سید محمد خاتمی در این همایش پیام تصویری رئیس‌جمهور سابق ایران پخش شد.
به گزارش تارنمای "سلام" سید محمد خاتمی 16آذر را فقط یك روز تقویمی در تاریخ ملت ایران ندانست و گفت: "16 آذر یك روز نمادین از حركت ملت بزرگوار دیدار و رشیدی است كه بیش از یك قرن در جهت استقلال و آزادی و حاكمیت بر سرنوشت خود در عرصه تاریخ حضور داشته است."

رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: "جنبش دانشجویی هم‌زاد و همراه با تاسیس دانشگاه جدید در ایران است و به حق بعد از انقلاب اسلامی 16 آذر به عنوان روز دانشجو نام گرفت."

رئیس جمهور سابق ایران ادامه داد: "جنبش دانشجویی كه ظهور و بروز آن در 16 آذر سال 32 است، جنبشی است كه برخلاف حكومت كودتا حضور پربار و پرنشاط خود در عرصه حیات اعلام كرد و پیشتاز حركت اجتماعی افراد به سویی استقلال و آزادی بوده است."

خاتمی گفت: "ملت ما بیش از یكصد سال است كه برای رشد، اعتلا، استقلال، آزادی و حاكمیت در سرنوشت خود تلاش كرده و هزینه‌های بسیاری نیز در این راه داده است."

رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت:‌ "اینكه روز 16 آذر یك جلوه و برجستگی خاص دارد به خاطر جنبه نمادین آن است. آذرفشی كه در آن روز دست‌های نماینده كشور سلطه‌طلب و كودتاگر قربانی شد، نماد مبارزه ضد استعماری و ضد استبدادی است و به همین دلیل اهمیت دارد و خوشحالیم كه دانشجویان هر ساله این روز را گرامی داشته و به حق نشان داده‌اند نماد حركت آزادی‌بخشی هستند."

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینكه چه در زمان تصدی مسئولیت و چه بعد از آن امكان حضور در جمع كثیر دانشجویان،‌ دانشگاهیان و اساتید را داشته و با آنها گفت‌وگو كرده‌اند، ادامه داد: "در این چند سال یك نكته برایم جالب بود و آن این بود كه همواره خواسته دانشجویان آزادی دوستان دانشجو و هم‌فكرانشان از زندان بوده است."

وی تصریح كرد: "بسیار متاسفم، 16 آذر امسال در حالی برگزار شد كه تعداد بسیار بیشتری از دانشجویان در بند بودند و در روز دانشجو كه باید همه ما به دانشجویان احترام بگذاریم تعداد بالایی از آنان دستگیر و زندانی شده‌اند."

خاتمی اظهار داشت: "اهدای شاخه گل پیشكشتان. دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد كنید و فضای امن و بحث و گفت‌وگو را به دانشگاه‌ها برگردانید."

رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: "سه محور استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی معین‌كننده حركت دانشگاهی و دانشجویان بوده است، البته آزادی را با همه لوازم و ابزار آن می‌خواهیم. استقلال و رهایی از سلطه و زمینه‌سازی برای پیشرفت و در كنار این حاكمیت معیارهای دینی اسلامی و به خصوص اخلاق خصوصا در میان حاكمان از خواسته‌های ما است."

وی با بیان اینكه همه ما در برابر خدا و خون شهیدان مسئول هستیم اظهار داشت: "آنچه كه در این لحظه حساس بیش از همیشه مورد نیاز است حفظ خویشتن‌داری و آرامش در كنار فشار بر خواسته‌هایی كه ملت ما در غالب قانون و شرع داشته‌اند."

وی افزود: "خواسته دیگر ما تحریك‌ناپذیری از سوی نیروهای ناخواسته‌ای كه به صورت مهمان ناخواسته مراسم‌ها و رفتارهای مدنی ما شده و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. دانشجو همان‌طور كه در راه آزادی پیشگام است در رفتار مدنی هم پیشتاز بوده  و دانشجو و دانشگاهی هیچ‌گاه ساختارشكن نیست و برخلاف آرمان‌های ملت قدم برنمی‌دارد."

خاتمی با تاكید بر اینكه ما خواستار تحقق جمهوری اسلامی و استقلال و آزادی با تمام ابزار آن هستیم، تصریح كرد: "در حوادث اخیر هر كدام از این مسائل به نحوی از انحا دچار آسیب شده است."
رئیس دولت اصلاحات خاطر نشان كرد: "ما خواستار این هستیم كه دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید ما احساس آرامش كرده و فضای آرام، آزاد و طبق موازین قانونی و شرعی بتوانند حضور یافته و انتقاد كنند و سوء‌استفاده از جنبش دانشجویی از سوی هر كس ناروا است."
وی تاكید كرد: "دانشگاه و دانشجو و جنبش دانشجویی مستقل بوده و وابسته به جایی نیست و تنها وابسته به ملت است و نقش آن تجسم‌بخشی به آرمان‌های دیرینه ملت است."

خاتمی اظهار داشت: "اگر وابستگی جنبش دانشجویی به احزاب و گروه‌های دیگر را ناروا می‌دانیم به طریق اولی دخالت فرماندهی نهادهایی كه رسالتشان چیز دیگری است در دانشگاه ناروا است ما خواستار دانشگاهی آزاد و پیش‌رو هستیم و اعتراض را حق مسلم دانشجو می‌دانیم و معتقدیم دانشجو نه ساختارشكن بوده و نه به خواست ملت تعدی می‌كند بلكه می‌خواهد دیدگاه و نظرات خود را اعلام كند."

احمد جنتی: با سران فتنه برخورد کنید

Posted: 16 Dec 2009 03:32 AM PST

احمد جنتی با اشاره به حوادث اخیر، گفت: "حضرت علی در حدیثی می‌فرمایند: جهاد با كسی كه از حق اعراض كرده و در كوری و ضلالت به سر می‌برد، واجب است."
به گزارش خبرنگار رویداد، دبیر شورای نگهبان که در جمع مسئولین دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها سخن می گفت ، افزود: "همانگونه كه ترك دیگر واجبات و تعلل در جنگ، گناه است، كوتاهی در جهاد با كسانی كه از حق اعراض كرده و مرزهای دین را اشغال نموده‌اند، نیز گناه است."
 
آقای جنتی در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: "برخی حاكمیت اسلام را نمی‌توانند تحمل كنند، اما تاكنون با عبارتهای دو پهلو سخن می‌گفتند و گرچه در باطن مخالف بودند در ظاهر طوری سخن می‌گفتند كه سخنانشان قابل قبول به نظر برسد. اما الان حقیقت خودشان را به مردم نشان داده‌اند. "
این نماینده مجلس خبرگان و از حامیان دولت احمدی نژاد با شاره برخی از شعارهای معترضان، مدعی شد: "آنها با هتك حرمت به عكس حضرت امام(ره)، نشان دادند هدفشان، امام خمینی(ره) و اساس اسلام است و از آنجائی كه حضرت امام(ره) احیاگر اسلام بود با ایشان دشمنی می‌كنند. "

وی سكوت در برابر "سران فتنه" را جایز ندانست و افزود: "اكنون كه آنها با صراحت برای مبارزه با اسلام و حضرت امام(ره) به میدان آمده‌اند، دیگر نمی‌توان موضعگیری‌های آنها را حمل بر صحت كرد."
دبیر شورای نگهبان بر ضرورت شناسائی سران فتنه و معرفی آنها به آحاد ملت تاكید كرد و گفت: "فعالان فتنه اخیر دو گروه‌اند. گروهی از آنها به دلیل ضعف آگاهی در دام فتنه انگیزان افتاده‌اند كه اگر ارشاد شوند و مسائل برای آنها بازگو شود روش خود را اصلاح می‌كنند. اما گروه دیگر مغرض و لجوج هستند كه مسئولان امر باید با آنها برخورد كنند."

محرومیت مادام العمر حسین رضا زاده

Posted: 16 Dec 2009 05:04 AM PST

کادرفنی تیم ملی وزنه‌ برداری ایران برای همیشه از مربیگری در این رشته محروم شدند.
به گزارش ایسنا، درپی اتفاقات غیر منتظره چند سال اخیر در وزنه‌ برداری ایران و تكرار محرومیت‌های ملی‌پوشان ایرانی به دلیل دوپینگ، روز سه‌ شنبه كمیته‌ ی فنی فدراسیون وزنه‌برداری به ریاست افشارزاده تشكیل جلسه داد و در پایان با استناد به عملكرد غیر قابل قبول مربیان؛ اعضای كادرفنی این تیم را مادام‌العمر از مربیگری در وزنه‌ برداری محروم كرد.

در نشست كمیته‌ ی فنی فدراسیون وزنه‌ برداری كلیه‌ ی اعضای كادر فنی تیم ملی وزنه‌ برداری كه در مسابقات جهانی كره حضور داشتند، دلایل و توجیهات خود را برای مشكلات اخیر تیم ملی مطرح كردند كه درنهایت به دلیل غیر مستند بودن این دلایل، كمیته‌ ی فنی رای به محرومیت كلیه‌ ی اعضای این كادر داده است.

پرویز جلایر، دبیر فدراسیون وزنه‌ رسواییبرداری ایران نیز این محرومیت را تایید كرد و گفت: این محرومیت طبق قوانین جهانی اعمال شده است.
كادرفنی تیم ملی وزنه‌ برداری با مدیریت حسین رضازاده و مربیگری بهمن زارع، هادی پانزوان، هدایت تیم ملی وزنه‌ برداری را برعهده داشته است.

جلایر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: در جلسه‌ روز سه‌شنبه كمیته‌ی فنی كه با حضور افشارزاده رییس فدراسیون، رضازاده سرمربی، زارع مربی و دیگر اعضای كادرفنی به همراه اعضای این كمیته برگزار شد، كادرفنی دلایل خود را درمورد نتایج و اتفاقات اخیر ارایه كردند كه این دلایل و توجیهات قانع كننده نبود. در این جلسه تصمیماتی گرفتیم و مطابق قوانین جهانی كادر فنی تیم ملی محروم خواهد بود.

وی افزود: شنبه یا دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده پس از نشست مجدد كمیته فنی این نظرات و تصمیمات كمیته‌ی فنی در بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
وی افزود: طبق قوانین فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اگر ورزشكاری دو بار دوپینگ كند، به صورت مادام العمر از ورزش محروم می‌شود. این مساله شامل حال كادرفنی نیز می‌شود كه صد درصد كادرفنی تیم ملی بزرگسالان ایران را هم شامل می‌شود.

دبیر فدراسیون وزنه‌ برداری با تاكید بر اینكه برآورد كمیته‌ ی فنی این است كه كادرفنی فعلی تیم ملی دیگر در وزنه‌ برداری مربیگری نخواهند كرد، یادآور شد: چند سال پیش زمانی كه ایوانوف نیز در تیم ایران فعالیت می‌كرد، پس از اعلام شدن دوپینگ تیم ملی به صورت مادام العمر از مربیگری محروم شد. كسانی كه آلوده این مسایل می‌شوند، جوانان را هم آلوده می‌كنند. آنها صلاحیت این را ندارند كه جوانان را رهبری كرده و به آنها تعلیم و تربیت بیاموزند. 

حسینیه محل سخنرانی آیت الله دستغیب تعطیل شد

Posted: 16 Dec 2009 05:14 AM PST

 مراسم ویژه عزاداری امام حسین، تا پیش از این هر ده شب دهه اول ماه محرم، با حضور آیت الله دستغیب در حسینیه مهد شهیدان  شیراز برگزار می شد.

به گزارش وب سایت اطلاع رسانی آیت الله دستغیب این برنامه ها، شامل سخنرانی آیت الله سید علی محمد دستغیب و برادر وی آیت الله سید علی اصغر دستغیب و حجج اسلام ترابی، دكتر كاكائی، گلشن، سامی، احمدپور و انصاری و مداحی مداحان اهل بیت استفاده بود.

اما در پی سخنرانی های انتقادآمیز آیت الله سیدعلی محمد دستغیب نسبت به عملکرد رهبری ایران در روزهای پس از انتخابات، نه تنها این مراسم به اجبار به تعطیلی كشیده شد، بلكه بسیاری از روحانیونی كه در مراسم شرکت می کردند یا با انواع و اقسام تهدیدها و فشارها مواجه و فعالیت شان به هرنحو ممكن محدود گشت و یا از مساجد و اماكنی كه تا پیش از این، در آنها به اقامه نماز و ایراد سخنرانی می پرداختند، به زور بیرون رانده شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر