۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

خبرنامه سایت خبری تحلیلی رویداد

خبرنامه سایت خبری تحلیلی رویداد

Link to سایت خبری تحلیلی رویداد

یورش نیروهای گارد ویژه به خبرگزاری ایسنا

Posted: 26 Dec 2009 04:17 AM PST

نیروهای یگان ویژه که از صبح امروز در حال برخورد شدید با مردم عزادار و معترض تهران هستند دقایقی پیش به خبرگزاری ایسنا یورش کردند.
به گزارش خبرنگار جرس، در پی حملات نیروهای نظامی به مردم و تعقیب آنها توسط موتور سواران نیروهای یگان ویژه، مردم به کوچه های و خانه های اطراف میدان انقلاب پناه بردند، در این میان عده زیادی نیز در محوطه خبرگزاری ایسنا پناه گرفتند که متاسفانه دقایقی پیش نیروهای یگان ویژه با هجوم به درون خبرگزاری دانشجویان ایران، مردم را به وسیله باتوم و زنجیر به شدت مضروب کردند.

مسیرهای عزاداران در راهپیمایی سراسری عاشورا حسینی

Posted: 26 Dec 2009 04:14 AM PST

مراسم عاشورای حسینی در سراسر کشور با حضور حامیان جنبش سبز برگزار خواهد شد . این مراسم در تهران با حضور رهبران جنبش همراه خواهد بود. شروع مراسم ساعت 10 صبح می باشد.
طبق اطلاعات رسیده به سایت رویداد مسیرهای گروه های و دسته های عزاداری در 22 شهر به شرح زیر است.  این مسیر ها بر اساس مسیرهای سنتی و برای کاهش امکان سرکوب و درگیری با مردم انتخاب شده است. در صورت دریافت مسیر دیگر شهرها لیست زیر به روز خواهد شد:

1- تهران : میدان امام حسین - میدان آزادی

2- یزد : چهار راه شهدا (تکیه امیر چخماق) ، خیابان قیام ، میدان بعثت ، امام زاده جعفر

3- همدان : میدان امام خمینی - میدان بوعلی - میدان آزادی

4- ساری : خیابان جمهوری اسلامی - میدان ساعت تا میدان شهدا

5- رشت :  سبزه میدان به شهرداری ، به صیقلان و خیابان مطهری 
توجه: 
محل پیشنهادی گروه های دانشجویی هوادار جنبش سبز : دانای علی و خیابان بیستون

6- تبریز : خیابان جمهوری اسلامی - میدان شهدا - میدان توحید

7- ایلام : میدان امام خمینی - خیابان فردوسی - میدان 22 بهمن

8- اصفهان :  خیابان چهارباغ پایین - میدان انقلاب ( سی وسه پل) تا میدان تختی
توجه:
گروه موج سبز اصفهان در فیسبوک اعلام کرده است محل تجمع سبزها ، میدان انقلاب ساعت 9 صبح می باشد.

9- اهواز : خیابان  طالقانی- میدان شهدا تا خیابان دکترشریعتی

10- اردبیل : میدان امام حسین - خیابان امام خمینی - میدان امام خمینی - میدان عالی قاپو - خیابان شیخ صفی تا میدان امام خمینی

11- اراک : خیابان امام خمینی - میدان ولی عصر تا میدان شهدا

12- ارومیه : خیابان  امام - میدان انقلاب تا بازار

13- شیراز : خیابان کریم خان زند - فلکه ستاد تا فلکه شهدا
توجه:
در شیراز برای مسجد قبا (آتشی ها) نیر اطلاعیه پخش شده است. مسجد قبا احتمالا محل حضور حضرت آیت الله دستغیب خواهد بود. اما اولویت به مسیرهای سنتی و شلوغ عزاداری است که دسته های عزادار در آن حضور دارند.

14- قزوین : خیابان امام خمینی وآیت الله طالقانی ازمیدان ولی عصرتامیدان جهاد

15- قم : خیابان آستانه میدان آستانه - بلوارشهید منتظری - خیابان مرعشی نجفی - میدان شهدا

16- کرج : خیابان طالقانی برج ساعت تا میدان هفت تیر

17- کرمان : خیابان میرزا رضا کرمانی میدان فابریک تا میدان مشتاقیه

18- کرمانشاه : بلوارشهید مطهری ازمیدان غدیر تا میدان شهید رجایی

19- یاسوج : خیابان جمهوری اسلامی  میدان آزادی تا میدان بسیج

20- مشهد : بلوار امام رضا(ع) فلکه برق تا حرم و بلوارطبرسی ازمیدان راه آهن تا حرم

21- بندرعباس : خیابان امام خمینی از میدان انقلاب تا میدان شهدا

22- زنجان : خیابان های منتهی به حسینیه اعظم زنجان

مسیرهای پیشنهادی خوانندگان سایت برای دیگر شهرها:

1- گرگان : خیابان ولی عصر 

2- بجنورد: میدان 17 شهریور، خیابان 17 شهریور (ششم بهمن) ، میدان شهید 

درگیری در خیابانهای مرکزی تهران

Posted: 26 Dec 2009 03:34 AM PST

گزارشها از تهران حاکی است که در جریان برگزاری مراسم تاسوعا در اطراف میدان امام حسین و میدان فردوسی درگیری هایی بین عزاداران و ماموران انتظامی رخ داده است.
این درگیریها در مناطق مرکزی شهر تهران در حوالی میدان امام حسین، پل چوبی، میدان فردوسی و چهار راه ولی عصر بین عزاداران و نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها گزارش شده است.

یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که اعضای یک دسته عزاداری در حوالی پل چوبی اقدام به سردادن شعار کردند که با واکنش نیروی انتظامی مواجه شدند. پس از آن، دسته های دیگر عزاداری که در مسیر حرکت می کردند، در اعتراض به نحوه برخورد نیروی انتظامی، شعارهای ضد حکومتی سر دادند و بعد از این اتفاق، دامنه درگیری گسترده تر شد.

گزارشهایی نیز از پرتاپ گاز اشک آور منتشر شده که ماموران انتظامی برای متفرق کردن معترضان شلیک کرده اند.

پیش از این نیز یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که "در ساعت نه صبح که از طرف میدان آزادی به سمت میدان فرودسی می رفتم دو طرف خیابان پر بود از مامواران انتظامی."
به گفته این شاهد عینی، در این ساعت تعداد ماموران بسیار چشم گیر بود.

این شاهد عینی همچنین گفت که با وجود حضور گسترده نیروهای انتظامی در حاشیه خیابان آزادی و انقلاب، سطح شهر بسیار خلوت بود و اثری از تجمع و هیات های عزاداری نبود.

حرکت‌های اعتراضی در روز تاسوعا

Posted: 26 Dec 2009 03:30 AM PST

درگیری‌هایی که از حدود ساعت یازده صبح امروز در نقاط گوناگون تهران آغاز شده، تشدید شده و گسترش یافته است.
رویترز و چند خبرگزاری دیگر از بروز حرکت‌های اعتراضی در روز شنبه (۵ دی) در تهران خبر داده‌اند. یک منبع خبری خبرگزاری‌ها سایت اینترنتی "جرس" است.

به گزارش "جرس" صدها نیروی یگان ویژه  از حوالی ساعت ۹ صبح روز شنبه در خیابان‌های مرکزی تهران مستقر شده‌اند. "فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" از بسیج نیروهای گارد ویژه، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، بسیج و لباس شخصی خبر می‌دهند. تمرکز استقرار نیروهای دولتی در خیابان آزادی از تقاطع نواب صفوی تا میدان انقلاب تا تقاطع چهار راه ولی عصر گزارش شده است.
 
خبرنگار "جرس" گزارش داده که تعداد بسیار زیادی از نیروهای گار د ویژه «با تجهیزات کامل» از میدان فردوسی در حال حرکت به سمت چهارراه ولی عصر و انقلاب دیده شده‌اند. "جرس" این را نشانگر تشدید درگیری‌ها در میدان انقلاب می‌داند.
 
پیش از این  جمعیت انبوهی از مردم در حدود ساعت یازده صبح به وقت تهران بدون سر دادن شعاری خاص از میدان امام حسین به سمت میدان انقلاب در حال حرکت بودند که در منطقه پل چوبی ماموران نظامی راه را بر آنان بستند و این موجب درگیری شدید در در این منطقه شد. پس از شروع درگیری مردم شروع به شعار دادن کردند.
 
به گزارش "فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" ماموران لباس شخصی بخصوص زنان و دختران را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. سایت "جرس" از بکارگیری گاز اشک‌آور در میدان امام حسین خبر می‌دهد.
 
بنابر خبرهای منتشر شده در "جرس" و سایت‌های اجتماعی، حرکت مردم از میدان امام حسین به سمت میدان ۲۴ اسفند و آزادی بوده است. نیروهای گارد ویژه راه پیشروی آنان را سد کرده‌اند. مردمی که با خودروهای خود در این حرکت شرکت داشته‌اند، با زدن مداوم بوق، اعتراض خود را به اقدامات نیروهای نظامی نشان داده‌اند.
خبرنگار جرس برخورد نیروهای نظامی با مردم را بسیار خشن توصیف کرده و می‌نویسد با وجود این، مردم را صحنه را ترک نکردند. همچنین گزارش شده که نیروهای نظامی از گارد ویژه شیشه‌های خودروهایی که در محل هستند یا آنهایی را که بوق می‌زنند، با باتوم می‌شکنند.
 
تجمع و درگیری‌هایی در مناطق مختلف تهران، مثل میدان فردوسی، خیابان ستارخان، بین میدان توحید و خیابان دریان نو، خیابان و میدان انقلاب و تقاطع فلسطین و میدان ۷ تیر گزارش شده است.
 
از جمله شعارهایی که در تظاهرات داده می‌شود، عبارت است از "این ماه ماه خونه، یزید سرنگونه" و "مرگ بر دیکتاتور".
 از وجود درگیری در شهرهای اصفهان، تبریز، کرمانشاه و اهواز نیز خبرهایی منتشر شده است. از تهران گزارش شده که اینترنت دچار دچار اختللال شده و سرعت آن نیز بسیار کند است.
 
تهدیدات فرمانده نیروهای انتظامی 
 
سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز شنبه در جمع خبرنگاران در محل فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفته است که سیاست نیروی انتظامی در برخورد با «اغتشاشات» کاربرد «خشونت حداقلی» است.سردار اسماعیل احمدی مقدم تأکید کرده است، «آنجایی که این اغتشاشات به تخریب و آشوب کشیده شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد و قاطعیت به معنای شناسایی و بازداشت لیدرهاست.»

درگیری ها درمیدان انقلاب و هفت تیر تهران

Posted: 26 Dec 2009 03:36 AM PST

 گزارشهای دریافتی از سطح تهران حکایت از گستردگی و تشدید درگیری ها دارد. پلیس نیز با خشونت بسیار با شهروندان برخورد می کند. 

به گزارش جرس از میدان های انقلاب، فردسی، امام حسین و هفت تیر خبرهایی مبنی بر درگیری شدید بین عزاداران حسینی  و نیروهای نظامی و لباس شخصی به گوش می رسد. 

برخوردهای گاردهای ویژه و خصوصا نیروهای لباس شخصی با مردم معترض بسیار خشن است.
همچنین از دقایقی پیش تعداد بسیار زیادی از نیروهای گارد ویژه با تجهیزات کامل از میدان فردوسی در حال حرکت به سمت چهار راه ولی عصر و انقلاب دیده شده است. که حکایت از تشدید درگیری ها در میدان انقلاب است.

درگیری شدید مردم و نیروهای نظامی در پل چوبی

Posted: 26 Dec 2009 03:16 AM PST

 درگیری شدیدی بین جمع زیادی از شهروندان تهرانی با نیروهای نظامی در پل چوبی گزارش شده است.

به گزارش سایت جرس جمعیت انبوهی از مردم از دقایقی پیش از سمت میدان امام حسین به سوی میدان انقلاب در حال حرکت بودند که در منطقه پل چوبی ماموران نظامی راه انها را بستند و موجب درگیری در این منطقه شدند.
مردم شعار خاصی را سر نمی دادند اما همزمان با شروع درگیری ها با نیروی های نظامی مردم  نیز شروع به سر دادن شعار کرده اند.

خبرنگار جرس برخورد نیروهای نظامی با مردم را بسیار خشن توصیف کرده اما می افزاید که در عین حال مردم صحنه را ترک نکرده اند و درگیری ها به شدت ادامه دارد.
نیروهای نظامی که از نیروهای گارد ویژه  هستند شیشه های خودروهایی که در محل هستند و یا آنهایی که با بوق زدن اعتراض خود را نسبت به اقدامات نیروهای نظامی اعلام می کنند را با باتوم می شکند.

گزارشهای تایید نشده از درگیری هایی مشابه حد فاصل میدان فردوسی تا چهار راه ولی عصر نیز خبر می دهد.

حضور گسترده ماموران نظامی در خیابانهای مرکزی تهران

Posted: 26 Dec 2009 03:13 AM PST

از حوالی صبح امروز صدها نیروی  یگان ویژه در خیابانهای مرکزی تهران مستقر شده اند.
به گزارش خبرنگار جرس، از حوالی ساعت 9 صبح امروز خیابان آزادی از تقاطع نواب صفوی تا میدان انقلاب واز میدان انقلاب تا تقاطع چهار راه ولی عصر، ماموران یگان ویژه به همراه ماموران کلانتری 129جامی و 148 انقلاب  مستقر شده  اند.

گفتنی است با آنکه قرار است امشب در هیئت های عزاداری شعارهایی علیه حکومت سر داده شود و فردا به عنوان روز اعتراض و تظاهرات بزرگ در نظر گرفته شده است مشخص نیست که حضور گسترده پلیس در امروز صبح به چه علت است.

مردان محجب، بر هم زدن نظم اسلامی

Posted: 25 Dec 2009 01:10 PM PST

نوید مینائی
درباره کمپین برای مجید توکلی و حجاب برسر کردن مردان در ایران در سایر کشورها زیاد گفتند و نوشتند. فیس بوک هم پر شده از عکس ها و ویدئو کلیپ هایی در این زمینه که مردانی با حجاب و نوشته هایی که "من مجیدم" و یا حجاب اجباری لغو باید بشود. ماجرا را دیگر این روزها همه می دانیم ولی جنبه هایی از قضیه هست که زیاد مورد توجه قرار نگرفته شده اند.

این کمپین از طرف هر کسی با هر نیتی که برپا شده بود و یا اگر خود جوش بود نکات جالب دارد که می شود اینجا مختصر به آنها پرداخت ولی این میان بازهم شیرین عبادی در حمایت از اسلام و حجاب و تحقیر زن توسط اسلام دست به قلم برده و تبلیغاتش را علم کرده است.

ابتدا اشاره ای به کمپین من مجید هستم با مردان محجب بپردازیم و نکاتی را مطرح می کنیم. ابتدا باید دید منظور و هدف از حجاب و سیاست حجاب اسلامی از طرف حکومت چیست؟ یکی از جنبه های حجاب اجباری اسلامی جدا کردن زنان و مردان از هم  و از این طریق اعمال بزرگترین و وسیعترین تبعیض در جامعه است. 

باید زنان را از جامعه جدا کرد و به بهانه بدیهی ترین حق طبیعی هر انسانی، یعنی پوشش، آن را سرکوب کرد. مثل اینست که حکومتی بخواهد انسان ها را به  دلیل نفس کشیدن سرکوب کند. اول اینکه بهانه بسیار ساده ایست و به سادگی می تواند بهانه سرکوب داشته باشد، ولی این تمام ماجرا نیست و در مقابل مردم هم برای اعاده این بدیهی ترین حقشان به پا خواهند خواست. جدا کردن زن و مرد هم یکی از مهم ترین خواص حجاب برای حکومت است. و دیگر تحمیل امری به زنان برای تحقیر آنان، برای اینکه بگوید زنان حتی حق انتخاب لباسشان را ندارند در حالیکه مردان تقریبا دارند. این دو جنبه از مهم ترین خواص حجاب اجباری برای حکومت است.

کمپین مردان محجب این دو خاصیت را بر هم زد و کلا زیر سوال برد. ضمن اینکه نقشه حکومت برای تحقیر مجید توکلی را بی خاصیت و نقش بر آب کرد و در همین گام اول خاصیت سیاسی انتشار عکس با حجاب توکلی توسط حکومت را بی خاصیت کرد ضمن اینکه در حاشیه هم کراهت حجاب را نشان داد.

برای اینکه ببینیم این کمپین چطور دوخاصیت فوق را بر هم زد مثالی می زنیم. فرض کنید در حکومت آپارتاید نژادی که اماکن عمومی برای سیاهان و سفیدان جدا بود، سفید پوستان قاعده آپارتاید را بر هم می زدند و به مکان هایی که برای سیاهان در نظر گرفته شده بود می رفتند. این همان موضوع است. 

اگر در این مثال مردان را با سفید پوستان آفریقای جنوبی سابق و زنان را با سیاهان متناظر کنیم، این کار سفید پوستان یعنی بر هم زدن نظم آپارتاید نژادی و خاصیت جداسازی که برای سرکوب بود را بی اثر کردن، چرا که هدف حکومت ها از اعمال آپارتاید، جدا سازی و اجحاف است. 
این جدا سازی درست است که بخشی از جامعه را هدف قرار می دهد ولی در نهایت کل جامعه را هدف سرکوب قرار می دهد، مثل ایران که همه شامل سیاست سرکوب می شوند. وقتی به زنان "بد حجاب" حمله می شود معنیش اینست که برای بدیهی ترین حقوق چنین برخوردی می شود وای به حال سرنگونی طلبی و سایر مطالبات! 

وقتی مردان در کمپین مشخصی برای اعتراض به امر مشخصی حجاب بر سر می کنند یعنی تحمیل ان به زنان را قبول ندارند و مقابل آن ایستاده اند این اعلام همدردی با زنان به خاطر تحقیری ست که هر روزه از طرف حکومت می شوند نیز هست. این در یک اکسیون مشخص چنین معنی مشخصی دارد نه همیشه و همه جا. 
معنیش این نیست که حجاب تحقیر نیست بلکه برعکس معنیش اینست که با وجود تحقیری که حکومت به زنان روا کرده نمی تواند مانع مبارزه برای آزادی و احقاق حقوق مردم و در درجه اول زنان و برداشتن این تحقبر بشود.

اما برسیم به خانم شیرین عبادی که باز هم دستگاه تبلیغاتیش را علم کرده تا از اسلام و حجاب دفاع کند. شیرین عبادی در مطلبی تحت عنوان " برای مردانی که زن بودن را ننگ نمی‌‌دانند " همه هنرش این بوده که زن را با چادر و دختر را با روسری یکی کند و بگوید که حجاب تحقیر نیست. 
او می گوید " پسران عزیزم، فرزندان دلبندم که چادر مادر و روسری خواهرتان را ننگ ندانسته و با افتخار آن را سر کردید. " برای ایشان که اتفاقا عکس شان بی حجاب است حجاب و چادر نه تنها ایرادی ندارد بلکه اگر سر کنی افتخار هم دارد گویا. شیرین عبادی می داند این کار، یعنی بر هم زدن نظم حکومت و قوانین اسلامی ست و خطر این برهم خوردن نظم را می داند و به همین دلیل سعی می کند پاتک بزند و بگوید شما با افتخار در دفاع از دوستتان این سمبل تحقیر را پذیرفته اید. ولی روشی که استفاده می کند از خود نتیجه مهوع تر ست. 
او ادامه می دهد" فرزندانم، شما با حرکت نمادین خود نه تنها از دوست دربندتان، بلکه از "زن" بودن دفاع کردید. " معنی صاف و ساده این جمله اینست که زن یعنی حجاب و حجاب است که سمبل زن بودن است. زن را در حجاب خلاصه می کنند ایشان. یعنی زن بی حجاب چیزی کم دارد. فمینیسم نوع عبادی البته بیشتر از این نیست که زن را با حجاب تداعی می کند و قول حق برابر می دهد و البته این برابری را در رساله این آخوند و آن مرجع تقلید جستجو می کند.

فریاد اعتراضمان را بر سر مستبدان زمان آوار کنیم

Posted: 25 Dec 2009 12:49 PM PST

جمعی از دانشجویان دانشگاه های اصفهان مردم این استان را به حضور در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی و اعتراض به شرایط حاکم بر جامعه دعوت کردند.
متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مردم مظلوم اصفهان

به  برپایی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می شویم، مراسمی که در سنت و ژرفای وجدان احاد مردم، و در سراسر تاریخ این کشور، نماد مسلم استبدادستیزی، آزادی خواهی و آزادگی بوده است. همانگونه که مولایمان حسین (ع) در برابر جائران و جاعلان زمان خود، خورشید و جان و مال وفرزندان خود را فدای آزادگی، آزادیخواهی و حرمت انسانها نمود بر ما واجب است که ادامه دهنده راه و نهضت حسین(ع) که همانا جنبش همیشه سبز است باشیم.

همشهریان عزیز، دانشجویان، استادان، کارگران و... اکنون در مقابل آزمون بزرگی قرار گرفته ایم که باید دین خود را ادا کنیم  وثابت کنیم که ملت سبز ایران ادامه دهنده نهضت عاشورا ست و آن مبارزه با یزیدان زمان وشکستن بت ظالمان است.

از یاد نبریم که بسیاری از حرکت های آزادی خواهانه ای که طی تاریخ صدساله ی ما به پیروزی رسیده از همین مراسم آغاز شده است.به یاد داشته باشیم در شش ماه گذشته سرکوب آزادی خواهی و درهم کوبیدن خونبار اعتراضات مردمی به شکلی بی سابقه شدت گرفته است. 
به رای و جان مردم رحم نکردند که هیچ، به آبروی پاک ترین فرزندان این کشور و حریم تن های جوانانش نیز دست تعدی گشودند، و روزی نیست که اخلاق و راستی و آئیین مردمی را از توپخانه ی رسانه هایی که با بیت المال اداره می شود نشانه نگیرند. 

امروز که به برپایی مراسم تاسوعا و عاشورای سبز حسینی نزدیک می شویم فراپشت خویش ، شش ماه مبارزه ی بی امان با تشنه گان قدرت بی حد و مرز را با هزینه های انسانی بی شماری پشت سر گذاشته ایم. در عمق وجدان ما خون هایی که بر سنگفرش این خیابان ها ریخته شدند و فریاد دردآور جوانانی که در نهان خانه های اقتدارگرایان به شنیع ترین نحو شکنجه شدند سنگینی می کند. 

امروز بسیاری از دانشجویان، جائرانه از حق مسلم و جهانی تحصیل محروم شده اند، استادان برجسته ای که حضورشان سلامت و بربالیدن دانشگاه را ضمانت می کرد از دانشگاه اخراج شده اند، کارگران، معلمان وتمام زحمت کشان در بدترین وضعیت خود قرار دارند. 

امروز که موج دستگیری دانشجویان، این آیینه های زلال آزاده خواهی ملت ما، اوجی بی سابقه گرفته است برماست که ثابت کنیم فقط مسلمان بودن را یدک نمی کشیم وبه راه بزرگان دینمان که مبارزه با ستمگر و ستمگری است تا آخرین قطره خونمان ادامه می دهیم و به گفته مجید توکلی، این جسورترین مبارز دانشجویی، "فریاد اعتراضمان را بر سر و روی مستبدان زمان آوار کنیم" و لحظه لحظه ی این مراسم سبزی که در پیش است را برای اقتدارگرایان و سرکوب گران به کابوسی خوفناک بدل کنیم.

دانشجویان دانشگاههای:
صنعتی *اصفهان و علوم پزشکی*آزاد نجف آباد*آزاد خوراسگان*آزاد خمینی شهر*غیر انتفاعی شیخ بهایی*غیر انتفاعی اشرفی اصفهانی و پیام نور اصفهان

متکی: اگر غرب تعلل کند، اورانیوم ۲۰ درصد تولید می کنیم

Posted: 25 Dec 2009 11:51 AM PST

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸ (۲۴ دسامبر ۲۰۰۹) در مصاحبه ای که از شبکه دوم تلویزیون این کشورپخش شد، با اشاره به تصمیم جدید ایران مبنی بر احداث ۱۰ مرکز جدید غنی سازی گفت ربات سازی و احداث مرکز غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی، گام های بعدی ایران است.
آقای متکی با تاکید براین که ایران توان غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را دارد، گفت چنانچه کشورهای غربی در تامین سوخت راکتورهای اتمی ایران تعلل کنند ایران 'ممکن، مقدور و هم ترجیح ' می دهد تا تولید اورانیوم 20 درصد را در دستور کار قرار دهد.

'آنها کم آورده اند'
وزیر امور خارجه ایران مدعی شد که کشورش پاسخ آشکاری به پیشنهاد غرب برای تبادل اورانیوم با سوخت هسته ای، ارایه داده است و او در جریان سفر اخیرخود به منامه، پایتخت بحرین، به طور علنی از آمادگی این کشور برای تبادل ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم سخن گفته است.

او از آمادگی ایران برای ادامه گفتگوها با گروه ۱+۵ خبر داد و موضوع مبادله اورانیوم را قابل پیگیری و بحث دانست.

آقای متکی گفته است که غرب 'بازی جدید تبلیغاتی' را شروع کرده است و ادعا می کند که ایران پاسخ پیشنهاد آنها را نداده است. او گفت: 'آنها [غرب] در منطق برخورد با ما کم آورده اند و نمی توانند افکار عمومی را اقناع کنند.'

آمریکا پیام 'خاصی' به ایران نداده است
وزیر امورخارجه ایران طی این مصاحبه تلویزیونی به سفر اخیر خود به لبنان و نیز سفر رئیس جمهورلبنان به ایران اشاره کرده است و از تحولی تازه در مناسبات میان دو کشور خبر داده است.

آقای متکی همکاری های میان ایران، عراق، ترکیه، سوریه و لبنان را دارای آثار مثبت در خاورمیانه ارزیابی کرده است.

او همچنین گفته است که در جریان دیدار خود با رئیس جمهور لبنان، میشل سلیمان پیام 'خاصی' از جانب آمریکا برای ایران نداشته است. آقای متکی اشاره ای به دریافت هرگونه پیام دیگری از جانب آمریکا توسط رئیس جمهور لبنان نکرد.

احمدی نژاد پیامی برای مبارک نفرستاده است
سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، به مصر نیز از موارد دیگری بود که منوچهر متکی در مصاحبه خود به آن پرداخت و ارسال هرگونه پیامی توسط محمود احمدی نژاد به حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر را تکذیب کرد.

آقای متکی با اشاره به نقش مصر در مناسبات منطقه، علت سفر علی لاریجانی به این کشور را شرکت در اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی توصیف کرد و دیدار میان رئیس مجلس ایران و مقامات مصری از جمله حسنی مبارک را رویدادی عادی دانست که در حاشیه چنین جلساتی برگزار می شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران طی سفر هفته گذشته خود به مصر با حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور، و وزیر امورخارجه مصر دیدار و گفتگو کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر